DE WEEK VAN DE VEILIGHEID

SAMEN VOOR EEN VEILIGER NEDERLAND

In week 41 van ieder jaar staat Nederland in het teken van veiligheid, met als hoogtepunt de ‘Week van de Veiligheid’. Dit jaar was het thema ‘Agressie & Geweld tegen ondernemers’, een onderwerp dat niet te onderschatten valt. Als Maximum Group, met ervaring in de retail, horeca en evenementensector, begrijpen we als geen ander hoe belangrijk het is om bij te dragen aan een veiliger Nederland.
 
Tijdens de Week van de Veiligheid werden waardevolle tips en informatie gedeeld om ondernemers te helpen bij het voorkomen en omgaan met agressie en geweld in hun bedrijven. We hebben enkele van deze adviezen voor u op een rijtje gezet:

1. Wees bedachtzaam op afwijkend gedrag

Let op klanten die je zaak binnenkomen en die oogcontact vermijden met beveiligers en medewerkers. Dit kan een eerste teken zijn dat er agressie of geweld dreigt. Vooral als de klant ontwijkend of confronterend gedrag vertoont, is waakzaamheid geboden.

2. De inrichting van de zaak

Zorg ervoor dat de interne indeling overzichtelijk is, zodat jij en je medewerkers kunnen zien wie er binnenkomt en niemand zich kan verschuilen. Duidelijke en vrij toegankelijke uitgangen, inclusief nooduitgangen, zijn essentieel om te ontsnappen aan gevaarlijke situaties. Vermijd obstakels in gangpaden, zoals opgestapelde dozen.

3. Omgaan met frustratie

Toon begrip en probeer de klant te kalmeren door empathisch te zijn en tijdelijke oplossingen voor hun problemen voor te stellen.

4. Leer om situaties te de-escaleren

Beoordeel eerst je eigen gemoedstoestand en neem zo nodig even een korte pauze om rustig te blijven. Vraag de boze klant vriendelijk om met jou mee te lopen en luister naar zijn of haar verhaal. Probeer het type agressie te identificeren, of het nu frustratie-agressie, manipulatieve agressie, of persoonlijke agressie is.

5. Overige tips voor het omgaan met een agressieve klant

Als de situatie toch escaleert, zijn er enkele richtlijnen om jezelf en je medewerkers te beschermen:

  • Houd een open houding en vermijd confrontaties.
  • Laat de klant zijn frustratie uiten; meestal duurt een uitbarsting niet lang.
  • Blijf rustig en professioneel, vermijd terugschelden.
  • Zoek oogcontact met de klant en luister actief.
  • Ga niet in discussie, toon begrip voor hun emoties.
  • Zoek naar een oplossing en geef de klant keuzes.

De Week van de Veiligheid draagt bij aan het vergroten van het bewustzijn over veiligheid in Nederlandse ondernemingen. Het is een gezamenlijke inspanning om agressie en geweld tegen ondernemers te verminderen. Wil je in gesprek met de experts van
 Maximum Security of Maximum Event Security, neem dan vrijblijvend contact op. Wil je niets meer missen van onze content? Schrijf jezelf dan in voor de nieuwsbrief.
 
Wil je alle informatie nog een keer doorlezen? Bekijk dan de website van ‘de week van de veiligheid’, hier vind je alle informatie over het initiatief en tips. 

Vond je deze blog interessant?

Deel hem via onderstaande kanalen!

Bekijk hier onze andere blogs

Maximum Event Security mag met trots het evenement van de Roparun de komende jaren beveiligen

De uitdaging voor gemeenten: Beveiliging buiten opvanglocaties faciliteren in het kader van de spreidingswet

NEEM CONTACT MET ONS OP

Wil je ons wat vragen? Stel je vraag in het contactformulier en dan komen we er zo snel mogelijk op terug of vraag hier een beveiligingsadviesgepsrek aan.

Simon van der mars

Maximum Group - beeldmerk - groen

De kansen en bedreigingen voor jouw organisatie in kaart brengen?

Vraag een beveiligingsadviesgesprek aan!